Sök
Mario and Luigi: Partners in time

Mario and Luigi: Partners in time

Charmigt rörmokaräventyr

2006-03-23

Rörmokarbröderna kastar sig bakåt i tiden för att tillsammans med sig själva som bebisar tampas mot utomjordingar som rövat bort prinsessan. Charmigt och kul enligt testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Super Play 8/10 "Aningen borderline i gullighet"
Reset 8/10 "En orgie i allt som gör Mario bäst"
Player 1 8/10 "Charmen är charmigare än någonsin"
Eurogamer 9/10 "Unquestionably the best DS game so far"
Gamespot 8,9/10 "Worth any DS owner's while"

Vad tycker testarna?

Mario and Luigi: Partners in time är ett spel som går hem hos testarna som finner det som gulligt, charmigt och väldigt underhållande. Det drar också nytta av konsolens tekniska uppbyggnad med sin grafik och kontrollerna. De två skärmarna integreras också på ett väldigt bra sätt. Att spelet betecknas som rollspel är något som ska tas lite lätt på, menar testarna då rollspelsmoment som finns är väldigt vaga och inte omfattar någon djupare strategi. Istället är det, enligt testarna, ett mer klassiskt plattformsspelsupplägg som gäller, med lite inslag av pussel. Det som gör spelet roligt är hur karaktärerna driver med sig själva, med varandra och hur stridsmomenten är upplagda med kombinationer som krävs för att genomföra attackerna.

Super Play

"Aningen borderline i gullighet"

Enligt Super Play är inte den grafiska presentationen i Mario and Luigi: Partners in time direkt utmärkande, snarare lite tråkig och med otydliga karaktärer. Men ändå så är animationerna väldigt gulliga och brödernas låtsasitalienska är väldigt rolig. Första delen av spelet anses inte vara särskilt underhållande. Men väl inne en bit i handlingen, när man får kontroll även över de yngre versionerna av rörmokarbröderna, så blir det intressant på riktigt. Att varje bror och yngre kopia har varsin knapp för att hoppa eller slåss med, är enligt testaren en utmärkt lösning som gör att man har stenkoll på vilken karaktär man styr. Spelet nyttjar också konsolens två skärmar på ett bra sätt med sekvenser där en generation på övre delen ibland måste lösa ett pussel eller liknande, för att den andra på nedre skärmen ska kunna komma vidare. Ett kanonspel för DS helt enkelt, menar Super Play.

Källa: Super Play (SE), dec 2005

Reset

"En orgie i allt som gör Mario bäst"

Reset vill tona ner rollspelsbeteckningen hos spelet. Med anledningen att det främst är plattformshoppande och pussel som utgör de huvudsakliga momenten i spelet, och inte strategiskt tänkande i striderna. Spelet är också alltför lättfärdigt och med för simpel historia för att verkligen klassas som ett rollspel, men inte sagt att det inte är bra för det. Det är ett färgglatt, varmt och roligt spel där man inte behöver ta allt på blodigt allvar. Det är också en av de första titlarna som använder sig av DS-konsolens två skärmar på ett vettigt sätt och enligt testaren så utspelar sig de roligaste momenten när de två paren är uppdelade på de två skärmarna. Idén med att varje karaktär har en attackknapp fungerar riktigt bra och gör spelandet lite mer intensivt under de perioder där alla fyra karaktärerna ska attackera samtidigt.

Källa: Reset (SE), jan 2006

Player 1

"Charmen är charmigare än någonsin"

Player 1 skriver att det senaste Marioäventyret likt sina föregångare, främst är en story som kräver tajming och reaktionsförmåga. Även om spelet är lika barnsligt och charmigt som alla andra i brödraserien, så är det alltifrån lätt, då vissa strider kräver kombinationstryckningar på de fyra knapparna som kan få även den mest inbitne spelaren att svettas. Player 1 anser också att de två skärmarna är bra integrerade igenom de olika delarna i spelet, även om tryckkänsligheten inte utnyttjas. Trots det nya formatet och tekniska uppfräschningar så är spelets kärna oförändrad och består enligt testaren av humor, självironi och charm. Och det är det, tillsammans med de alerta striderna och inte storyn, som gör att titeln aldrig känns tråkig utan att man istället har ett småleende på läpparna.

Källa: Player 1 (SE), nr 1 2006

Eurogamer

"Unquestionably the best DS game so far"

Det bästa spelet hittills till DS, så skriver Eurogamer om produkten. Ett lättsamt, roligt och gulligt spel som definitivt har hjärtat på rätt ställe. Det som gör det extra kul är att spelet verkar vilja lära spelaren hur man bäst ska genomföra olika kombinationer. Varje enskild fiende man möter på vägen är dessutom nästan som en miniboss då man måste hitta deras svaghet och därefter utföra rätt kombination. Det tar ett tag i början men väl inlärd så flyter kombinationen på utan problem. Bossfighterna i slutet av nivåerna är alla välgjorda och vissa kan vara väldigt krångliga och orsakar en game over eller två. Tekniskt så tycker testaren att grafiken är enkel, men samtidigt väldigt vacker och med bra detaljer. Musiken är utmärkt och med remixar av klassiska mariolåtar utnyttjar den nya konsolens fulla kapacitet. Även här så anses de två skärmarna ha utnyttjats på ett väldigt bra sätt. Att den övre delen ibland figurerar som kartvisare är kanske stundtals tråkigt, men likväl så är man tacksam för det. För det är ett väldigt stort spel.

Källa: Till Eurogamer

Gamespot

"Worth any DS owner's while"

Gamespot tycker att produkten är en utmärkt uppföljare till Mario Bros Supersaga då allt det man kan önska sig i en sådan finns representerat. Grafiken är utmärkt i och med plattformsbytet och spelupplägget är en bra mix av gammalt och nytt. Men spelet har också sina svagheter, och i det här fallet så är det att musiken och storyn saknar den genomslagskraft som föregångaren hade. Därför går den nya titeln egentligen aldrig om den gamla. Även om det finns en känsla av konversion, att det på något sätt är samma spel i nytt format, så är det väldigt bra utfört då tillverkaren har använt sig av de tekniska möjligheter som den nya plattformen erbjuder riktigt bra. Stridsmomenten är en fräsch vind som kräver en del av sin spelare och även om det är en lättversion av ett rollspel så är det inslaget väldigt välkomnat då det finns väldigt få sådana titlar till DS, avslutar Gamespot. 

Källa: Till Gamespot

Cirkapris: 400 kronor

Produktfakta:

Mario and Luigi: Partners in time är tillverkat för Nintendo DS. Det är utvecklat av Alphadream och lanseras av Nintendo. Svampriket där Mario och Luigi bor är återigen utsatt för en attack, denna gång av den utomjordiska rasen Shroobs som kidnappar rikets prinsessa Peach och för henne bakåt i tiden. De två rörmokarbröderna hittar ett tidshål och följer efter inkräktarna för att återföra prinsessan. Väl i dåtiden träffar bröderna dessutom sig själva och tidigare bekantskaper i bebisversioner och de hjälps åt att hitta prinsessan. Därför finns nya inslag i spelet som involverar alla bröderna som till exempel: när de små bröderna rider på de storas axlar, kan de stora kasta upp de små i luften så de når nya ställen att utforska. Småbröderna kan borra ner sig i marken och leta efter saker under jorden. Med den här fiffiga tekniken kan de ta sig in under grindar till nya områden. Det gäller att hoppa över fallande fiender, slå tillbaka projektiler och tajma sina rörelser för att ta sig igenom de olika nivåerna, för att slutligen rädda rikets prinsessa. Spelet är för en spelare och har en åldersgräns på tre år.

Modell: Mario and Luigi: Partners in time