Sök
Prince of Persia: The Two Thrones

Prince of Persia: The Two Thrones

En värdig avslutning

2006-01-23

Den som spelat sig igenom de två första spelen i Prince of Persia-serien, blir enligt testarna inte besviken på den avslutande delen i trilogin.
Testkälla Betyg Kommentar
Games TM 8/10 "A fitting end to a fine trilogy"
Reset 9/10 "En gnistrande men välbekant sista akt i en fantastisk spelsaga"
PC Gamer 71/100 "Ett okej tidsfördriv"
Gamespot 8,6/10 "Well-paced campaign"
Super Play 9/10 "Tvåtusentalets plattformspoesi"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att spelet utgör en utmärkt avslutning på spelserien. Det är uppskattat att möjligheten finns att spela som prinsens alter ego, den mörke prinsen. Detta tillför ytterligare en dimension till spelet som är riktigt underhållande. Fienderna är jämfört med tidigare spel smartare och svårare att slå, men man har samtidigt tillgång till ett förbättrat rörelsemönster och fler stridskonster. I vissa fall känns grafiken föråldrad och standardiserad. Stridssystemet imponerar inte riktigt alla testare. Kontrollen är ibland ologisk enligt en testare men får beröm av en annan.

Games TM

"A fitting end to a fine trilogy"

Games TM påpekar att jämfört med de två tidigare spelen i serien har man här tillgång till ytterligare en spelbar karaktär, den mörke prinsen. Man utsätts dock samtidigt för fiender som är betydligt mer kompetenta och skräckinjagande än tidigare. Då var de inte alltför svåra att hantera, men nu kan man ta sig an max en fiende åt gången för att kunna komma undan med livhanken i behåll. Nya fällor och tekniker gör att det som spelare finns utrymme för att utvecklas. Samtidigt är spelplanen stor och ger därför en rejäl utmaning. Testaren menar att spelet utgör en mycket bra avslutning på en utmärkt spelserie.

Källa: Games TM, nr 39 2005

Reset

"En gnistrande men välbekant sista akt i en fantastisk spelsaga"

Reset anser att spelet verkligen drar nytta av sina tre dimensioner, om man inte observerar hela rummet har man inte en chans. Prinsen har en del nya rörelser jämfört med tidigare spel i serien, bland annat kan han smyga samt i spagat glida emellan smala utrymmen mellan två väggar. Den andra delen av hans personlighet, den mörke prinsen, innebär att all eftertanke försvinner och man måste agera betydligt snabbare. Dessutom kan han göra allting den ljuse prinsen kan göra, fast bättre. Spelet uppvisar en skimrande sagostämning och testaren tycker att detta är det absolut bästa spelet i Prince of Persia-serien.

Källa: Reset, dec 2005

PC Gamer

"Ett okej tidsfördriv"

PC Gamer menar att intrigen är lite komplicerad eftersom en fiende som prinsen redan besegrat är tillbaka och än en gång måste oskadliggöras. Prinsens rörelsemönster är riktigt snyggt och valmöjligheterna känns många. Spelet kombinerar plattformsspelande med action på ett föredömligt sätt. Testaren tycker dock att spelet i vissa fall känns föråldrat, grafiken standardiserad och stridssystemet imponerar inte lika mycket idag som tidigare. Kontrollen är i vissa fall ologisk eftersom man ibland måste hålla flera knappar nere samtidigt. Spelet är ändå bra och roligt att spela.

Källa: PC Gamer, jan 2006

Gamespot

"Well-paced campaign"

Gamespot upplever att spelet tillhandahåller snygga och spännande miljöer som man kan röra sig fritt i. Prinsen har en del nya rörelsemönster att erbjuda, tillsammans med flera nya stridstekniker. Dessutom är ett kul inslag prinsens alter ego, den mörke prinsen, då han är avsevärt aggressivare i strid. Å andra sidan utgör logiska problem som exempelvis pussel betydligt större utmaningar. De pussel man skall lösa kan bara hanteras om man utnyttjar den tredimensionella spelplanen till fullo, vilket utgör en stor utmaning. Testaren menar att spelet utgör ett utmärkt avslut på en spännande trilogi.

Källa: Till Gamespot

Super Play

"Tvåtusentalets plattformspoesi"

Super Play tycker att spelet är riktigt fult till en början, men att det blir snyggare och snyggare under spelets gång. Stridstekniken har förfinats jämfört med föregångarna och prinsens rörelsemönster är klart läckert. Dessutom finns en del nya stridstekniker som är sköna men ändå inte alltför svåra att lära sig. Designen av bossarna är riktigt stilig och kamperna är både svåra och underhållande. Den hemska hårdrocken som användes som soundtrack tidigare i spelserien är borta och har nu ersatts av betydligt bättre orientaliska melodier. Kontrollen är utmärkt och bidrar till att spelets helhetsintryck, inte är någonting annat än strålande.

Källa: Super Play nr 117 nov 2005

Cirkapris: 550 kronor

Produktfakta:

Prince of Persia: The two thrones är ett actionspel som är utvecklat av Ubisoft för Xbox, PS2, pc och Gamecube. Vid spelets början återvänder prinsen hem till sitt rike Babylon och istället för att finna en efterlängtad fred, upptäcker han att hans kungadöme är i brand, härjat av krig. Det är anfallet av en fiende som prinsen redan mött och besegrat tidigare. Han kommer tillsammans med Kaileena, den gåtfulla kejsarinnan av tiden, men märker snart att Kaileena faller offer för en brutal sammansvärjning och mördas. Hennes död framkallar Prinsens mörka sida (the Sands of time) som gradvis tar över honom. Det är en sida av honom som får komma fram i spelet och gör att man inte längre endast kan spela med eftertanke, utan tvingas agera i betydligt högre tempo. Spelaren kan alltså byta mellan två personligheter; hantera krafterna och vapnen mellan mästarkrigarna med olika stilar, attityd och historia. Spelet är ett plattformsspel där man skall leta sig fram genom Babylons ruiner i jakt på fienden. Systemkrav är 1 GHz, 256 Mb ram samt 64 Mb 3d-kort. Rekommenderad åldersgräns är 16 år.

Modell: Prince of Persia: The Two Thrones