Sök
Blazing Angels: Squadrons of WWII

Blazing Angels: Squadrons of WWII

Alldeles för monotont

2006-06-22

Ett flygspel med historiska förtecken som enligt testarna bjuder på väldigt vacker grafik men som misslyckas med ett alltför oengagerande och repetitivt upplägg.
Testkälla Betyg Kommentar
Xbox Life 69/100 “Ett tappert försök”
Player 1 6/10 “För mycket av samma sak”
PC Gamer (SV) 71/100 “Det är generellt oengagerande”
PC Gamer (UK) 55/100 “Spitfire that makes us spit”
Xbox 360 5/10 “Not worth fifty quid”

Vad tycker testarna?

Rent grafiskt är Blazing Angels: Squadrons of WWII en titel som har många rätt enligt testarna. Ljudet anses okej men de röstkommentarer som motståndarpiloterna stundtals slänger ur sig är taskigt utförda. Deras engelska brytning är alltför tydlig och går inte väl ihop med att de ska föreställa tyskar. Att spelet utspelar sig under andra världskriget anses föga märkbart och det enda som ger en förnimmelse om den historiska eran anses vara typen av plan. Spelupplägget är inte heller något som lyckas imponera på testarna, som tycker att de olika banorna är alldeles för lika. Spelet blir ganska tjatigt då det enbart handlar om att skjuta ner x antal plan för att komma vidare. Många tycker att det mest liknar ett gammalt arkadspel.

Xbox Life

“Ett tappert försök”

Xbox Life skriver att Blazing Angels utnyttjar den tekniska kraften i Xbox 360 med snygga grafiska miljöer. Musiken beskrivs som pampig men det totala ljudintrycket dras ned av de tyska motståndarnas engelska brytning och repetitiva kommentarer. Kontrollerna har hållits väldigt enkla, testaren tycker att lösningen med att hålla nere L-knappen för att få en blick mot nästa objektiv fungerar smidigt. Dessutom ger det en känsla av hur det var för piloterna i andra världskrigets jaktplan att få uppsikt och kontroll över sin omgivning. Det är ett kul och imponerande spel, men de olika uppdragen påminner alltför mycket om varandra och det är lätt att tröttna.

Källa: Xbox Life, nr 4 2006 (SE)

Player 1

“För mycket av samma sak”

Blazing Angels är inte en flygsimulator i egentlig mening, skriver Player 1. Detta då det mest fokuserar på arkadlika luftdueller och luftkonster snarare än att hålla kolla på reglage och kontroller. Presentationen är grafiskt mycket välgjord, även om det ibland flimrar och spelet stundtals har problem med bilduppdateringen. Ljudeffekterna är mäktiga, men det egna planet brummar för lite. Undertiteln anses väl beskriva vad det handlar om och testaren tycker att tillverkaren till största delen lyckats med förmedla krigets viktigaste flyghändelser. Dessa uppdrag varvas med rekognoscering och enligt testaren är det på den punkten spelet faller, då helheten känns alldeles för repetitiv. För det handlar alltid om att förvandla tyska motståndare till skrot, utan att kännas alltför involverande. Det finns andra titlar som bjuder på samma slags luftdueller men som samtidigt lyckas mycket bättre med att engagera spelaren.

Källa: Player 1, nr 2 2006 (SE)

PC Gamer (SV)

“Det är generellt oengagerande”

Svenska PC Gamer tycker inte att det är något vidare kul att spela Squadrons of WWII i singleplayerläget. Realismen reduceras kraftigt av att planet man förfogar över har en outtömlig reserv på ammunition och fungerar lika bra oavsett om det brinner eller är fullt med kulhål. Att det inte går att sitta i planet utan att man måste hänga bakom är ytterligare en negativ faktor. Dessutom är presentationen av uppdragen alldeles för lättviktig. Det hela liknar alltför mycket ett arkadspel, något som inte faller testaren i smaken. Positivt är att spelet är lättspelat och med mycket bra grafik för den som har en tillräckligt kraftig dator. Behållningen med spelet fås ur multiplayerläget som bjuder på riktigt innovativa spellägen menar testaren.

Källa: PC Gamer, maj 2006 (SE)

PC Gamer (UK)

“Spitfire that makes us spit”

Det går enligt brittiska PC Gamer inte att maskera ett dåligt upplagt och simplistiskt luftburet ”shoot’em-up” spel, hur snyggt och lättspelat det än är. Just så anses vara fallet med titeln ifråga, det må vara ett riktigt snyggt spel som dock faller på sitt upplägg. Det är lätt att blåsa ner motståndarnas normala jaktplan, bombplan och stridsvagnar på marken. Men när man hamnar i en ”dogfight” mot ett annat plan blir det istället att flyga runt, runt i vad som känns som en evighet. Det är otroligt irriterande, skriver testaren. Spelet erbjuder inget som inte setts tidigare, i tusentals skjutspel. Den historiska vinklingen är också misslyckad då spelet inte på något vis berättar varför kriget uppstod eller vilka olika slag som utkämpades.

Källa: PC Gamer, maj 2006 (UK)

Xbox 360

“Not worth fifty quid”

Xbox 360 tycker att spelet mest är en lat konversion av ett tema och upplägg som figurerat tidigare i en uppsjö av spel. Det bjuder inte på mycket nytt och spelet för tankarna tio år bakåt till de flygande skjutspel som då fanns på arkaderna. Den enda skillnaden är egentligen att titeln använder dagens grafik. Men det hjälper föga, så fort man är uppe i luften handlar det om att göra samma sak om och om igen helt utan att någon äventyrskänsla väcks. Ibland inträffar ”dogfights”, vilka är kul men samtidigt frustrerande eftersom det blir för långdraget.

Källa: Xbox 360, nr 7 2006 (GB)

Cirkapris: 530 kronor

Produktfakta: Blazing Angels: Squadrons of WWII till PC, Xbox och Xbox 360 är utvecklat och lanserat av Ubi Soft. Upplev berömda slag från andra världskriget genom ögonen på piloter, först som rekryter och efterhand som fruktade brittiska stridspiloter av världsklass. Övervinn och överlev Västeuropeiska luftrummet, Nordafrika och Stilla Havet, från slaget om England, attacken på Pearl Harbour till bombningen av Berlin. Spelaren har 18 olika uppdrag att välja mellan. Ett sällskap på tre datorstyrda plan följer ständigt med och dessa kan ges enklare order. Förutom singleplayerläget finns på Xbox versionerna även ett co-op läge för två. Multiplayerläge för upp till 16 personer via Xbox Live eller nätverk (PC). Rekommenderad minimiålder är 12 år. För att spela på PC krävs Windows XP, 1,4 GHz processor, 256 megabyte ram och 3d-grafikkort med 64 megabyte ram samt 800 megabyte på hårddisken. Cirkapriset avser Xbox-versionen.