Sök
VW Polo 2009

VW Polo 2009

En stor liten bil

2009-06-30

Volkswagens minsting Polo har med åren vuxit sig ganska stor, både i storlek och popularitet. Med den nya modellen får man allt man förväntar sig och lite till.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Polo är lättkörd och pålitlig”
Car ”It’s classy, comfortable and complete”
What Car ”Won’t register on your ’wow’ meter”
Autocar ”Works brilliantly as a small family car”

Vad tycker testarna?

Det första som verkar slå testarna är hur lik den blivit Golf. Det tar ett tag innan man ser skillnaderna, men mycket är direkt plockat från storebror och förminskat för att passa. Det är ingen som blir lycklig av den billigaste 1,4-litersmotorn, istället är det den pigga 1,2-litaren och dieseln som tilltalar. Väggrepp och körkänsla finns, bilen är bekväm och med små medel har man utökat bilens omfång så att den nu faktiskt kan rymma en liten familj. Det blir tummen upp laget runt.

Vi Bilägare

”Polo är lättkörd och pålitlig”

VW Polo 2009 1Vilket av motoralternativen du än väljer, så ta inte 1,4-litersvarianten skriver Vi Bilägare. Motorn med 85 hästkrafter och 132 Nm beskrivs som jämngrå. Desto roligare är den pigga direktinsprutade 1,2-litersmotorn, liksom det kanske bästa alternativet i 1,6-liters dieseln. Utseendemässigt ser Polon mer ut som Golf än någonsin. Bilen har växt ett par centimeter men håller sig under den inofficiella maxlängden på fyra meter. Trots storleksökningen är Polon lättare än föregångaren. På insidan ryms utan problem 180-centimetersmänniskor i de fasta och bekväma sätena. Interiören känns kvalitativ och roingivande. Nya Polo är förvisso inte billigast, men den håller kanske högst klass menar Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 8 2009

Car

”It’s classy, comfortable and complete”

Den femte generationen Polo är en klassisk minisedan, skriver Car. Fastän det egentligen är ett billighetsalternativ lyckas Volkswagen få den att kännas speciell. Bilen är bekväm med utmärkta köregenskaper och rejält med utrustning. Men hur mycket likheter det än finns med Golf så saknas det där extra i och med det knappt acceptabla huvud- och benutrymmet och det lilla bagageutrymmet. Vad gäller köregenskaper är motoralternativen anmärkningsvärt olika. Den lilla 1,2-litersmodellen accelererar utan större tvekan om sin kraftigare 1,6-liters dieselvariant. Trots detta föredrar Car dieseln för dess milslukande egenskaper och för vridmomentet. Dessutom tar den kurvor likt en tecknad seriefigur och följer förarens mest ambitiösa körlinjer.

Källa: Car (GB) july 2009

What Car

”Won’t register on your ’wow’ meter”

VW Polo 2009 3VW har alltid haft känsla för det subtila, designen av nya Polo är inget som kommer få dig att dregla, skriver What Car. Men dess mjuka kurvor, lätta toning runt hjulvalven och den smala grillen vinner i längden. Lånen från Golf är uppenbara. Mätare och ventilation har bara krympts lite från Golf. Besvikelser finns i form av föråldrat dieselljud från minsta Tdi-motorn och oväntat lite tryck. Polos största konkurrent är Ford Fiesta och i ett race skulle Polo knappt se vägdammet efter Fiestan. I gengäld erbjuder Polon bättre andrahandsvärde tror What Car.

Källa: What Car (GB) july 2009

Autocar

”Works brilliantly as a small family car”

VW Polo 2009 4Med någon centimeter här och där har VW Polo smugit iväg och blivit en bil för den lilla familjen, skriver en häpen Autocarreporter. Kvaliteten i detaljerna har alltid varit ett VW-signum. Interiören med touchscreens och slitstarka material känns bekant men är nytt för Polo. Slitstark är även den lilla 1,2-litersmotorn som i höga hastigheter kan misstas för något större, samtidigt som den har ett vridmoment som de flesta konkurrenter bara kan drömma om. Jämförelser med Ford Fiesta är oundvikliga men frågan är vad man vill ha ut av sin bil. Tål du lite hårdare dämpning som pris för mer sportkänsla och otrolig styrning borde Polo vara ditt val.

Källa: Autocar (GB) 20 may 2009

Cirkapris: 131000 kronor

Produktfakta:

VW Polo 1,4
Motor: Fyrcylindrig bensin, 85 hk och 132 Nm vid 3800 v/min.
Prestanda: 0-100 km/h 12,1 s. Topphastighet 177 km/h.
Kraftöverföring: Framhjulsdriven. Femväxlad manuell låda.
Bränsleförbrukning: 0,59 liter/mil blandad körning.
CO2-utsläpp: 139 g/km
Övriga versioner: 1,2 Tsi 105 hk, 1,6 TDI 75/90/105 hk
Mått: 397x168x145 cm
Bagagevolym: 295-979 liter.

Tillverkare: VW