Sök
VW Golf Variant

VW Golf Variant

Ännu bättre bagageutrymme

2008-11-10

Förlängd och förbättrad med bättre bagageutrymme. Golf Variant är stabil och bullerfri på Autobahn, men med största sannolikhet kommer bullret på grövre underlag tror testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens värld - “Rymligt baksäte”
Vi bilägare - “Lastutrymmet är generöst”
What car 4/5 “Comfort and control”

Vad tycker testarna?

Testarna är överlag nöjda med nya Golf Variant. Utrymmet i baksätes och bagagen får fina omdömen av samtliga. En nyhet är att bilen har ett öppningsbart panoramaglastak, i övrigt tycker samtliga att interiören påminner om tidigare modeller. Fjädringen den upplevs som bättre än i föregångaren. Men bullernivån lär bli hög på grovt underlag enligt svenska testare.

Teknikens värld

“Rymligt baksäte”

Teknikens värld säger att interiören är identisk med halvkombimodellen, förutom öppningsbart glastak som sträcker sig ända till C-stolpen. Innerutrymmena är som i vanliga Golf vilket innebär skapligt med utrymme för ben och fötter bak, även om personen framför är lång. TSI-motorn har ett brett kraftregister och med den sexväxlade lådan blir motorvarvet lågt. På Autobahn går den stabilt och uppfattas som tystare än vanliga Golf, framför allt däckbullret är lägre. Även fjädringskomforten är bättre men i gengäld upplevs bilen som sävlig på kurvig väg.

Källa: Teknikens värld (SE), nr 13 2007

Vi bilägare

“Lastutrymmet är generöst”

Vi bilägare uppmärksammar att nya kombin är hela 16 cm längre än den gamla. Detta gör att lastutrymmet upplevs som generöst och väldisponerat. I kupén känner man igen det mesta. Två vuxna får plats i det fäll-/delbara baksätet om de inte är allt för storvuxna. Körupplevelsen är också välbekant för alla som kört Golf. Väghållningen är trygg och stadig, men bilen känns alert att hantera. Fjädringskomforten är behaglig. Vi bilägare tror att risken är överhängande att den nya kombin, precis som vanliga Golf, blir besvärande bullrig på grovt underlag. VW-kombin är dyrare än Opel Astra och Ford Focus, samtidigt som den är billigare än Volvo V50.

Källa: Vi bilägare (SE), nr 9 2007

What car

“Comfort and control”

What car säger att den nya kombin har samma hjulbas som vanliga Golf, men lastutrymmet har förbättrats från 350 till 505 liter. Fäller man sätena får hela 155O liter plats. Vid en jämförelse med Skoda Octavia är golvet rakare och lättare att packa i Golfen. Man välkomnar Volkswagens praktiskt formade bagageutrymme och breda öppning, plus en rad användbara detaljer som ett extra utrymme under golvet och ett strömuttag. I övrigt säger man att Variant påminner mycket om andra Golfbilar, med vilket menas att du får en välbyggd kabin som kan ta fyra vuxna med lätthet och fem med lite ansträngning, sen har körkänslan en fin balans mellan komfort och kontroll.

Källa: What car (GB), nr aug 2007

Cirkapris: 230000 kronor

Produktfakta: Golf Variant är en femdörrars kombi med fem olika motoralternativ från 102 till 170 hk, inklusive en etanolversion. Bensinmotorn 1,4 TSI med 4 ventiler per cylinder ger maximalt 140 hk och 220 Nm. Tjänstevikten är 1425 kg och maxlast är 530 kg. Tanken rymmer 55 liter. Toppfarten är 203 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 9,5 sekunder. Bränsleförbrukning blandad körning 0,71 l/mil. Måtten är 455x178x150 cm. Övriga versioner är 1,6 FSI med 102 hk och 148 Nm. 2,0 TDI med 140 hk och 320 Nm. 1,4 TSI med 170 hk och 1,9 TDI med 105 hk. Vändcirkeln är 10,9 meter på samtliga modeller. Tre utrustningsnivåer finns liksom på vanliga Golf. Cirkapriset avser 2,0 TDI 140 hk Trend. 140- och 170 hk motorer har sexväxlad låda, övriga femväxlad. Tjänstevikten är 1278 kg och släpvikten 1200 kg för 1,4 TSI. Bagagevolymen är 505-1495 liter. Bränsleförbrukningen är 7,4 liter per 100 km. Toppfarten är 184 km/h och bilen gör 0-100 km/tim på 12,3 sekunder.

Tillverkare: VW