Sök
Volvo V40

Volvo V40

En nätt liten medelkombi

2002-03-07

Volvos mellanklasskombi var modern när den kom i mitten av 90-talet. Nu har konkurrenterna hunnit ikapp och förbi. Fungerar dock fortfarande som bruksbil, men som kombi är den för liten.
Testkälla Betyg Kommentar
Consumer Reports 22/30 "Coarse engine noise"
Aftonbladet Bil 3/5 "Det blir tyvärr storstryk"
Auto Motor & Sport 4/5 "Vinner på plånbok och säkerhet"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare har kört V40 med mellanmotorn på två liter och lättrycksturbo. Även om alla ger bilen godkänt så märks det i kommentarerna att nuvarande V40 (och S40) börjar bli lite ålderstigen. Den får sämre betyg än nya Audi A4 och Volkswagen Passat men lika bra betyg som Alfa Sportwagon. Bland de utmärkande egenskaperna hittar vi bra säkerhetsnivå och ekonomi, trots att bilen knappast är billigare än sina konkurrenter. Motorns kapacitet övertygar också liksom framstolarna, däremot är baksätet kasst och ljudnivån i kupén alltför hög, men det råder delade meningar om huruvida det är motorn eller däcken som bullrar mest.

Consumer Reports

"Coarse engine noise"

Bra väggrepp men lite nervös
Bra väggrepp men lite nervös

Consumer Reports tittar närmare på fyra mellanklasskombin: de tre större Subaru Outback, VW Passat och amerikanska Saturn LW2 mot den mindre Volvo V40 2,0T som ligger i samma prisklass. Här koras Passat till klar vinnare som ”an outstanding wagon”. När det gäller V40 så delar man ut ungefär lika delar ris som ros. Testaren klagar på buller från motor, halvbra körkomfort och trång interiör, särskilt i baksäte och bagageutrymme vilket gör detta till en mindre bra familjebil. På den positiva sidan märks integrerade barnstolar och bra säkerhetsnivå. Bilen känns också säker och förutsägbar tack vare bra väggrepp, trots en nervös känsla som märks även på motorvägen. Den automatiska växellådan gör sitt jobb bra (manuell finns ej i USA). Detsamma gäller klimatanläggningen. Bagageutrymmet är snyggt utformat men alldeles för litet. Likaså är övriga stuvplatser i bilen som handskfack snålt tilltagna. Volvo blir trea i testet.

Källa: Till Consumer Reports hemsida
Till Aftonbladets hemsida
Auto Motor & Sport nr 11 2000

Aftonbladet Bil

"Det blir tyvärr storstryk"

Aftonbladet Bil ställer V40 2,0T mot nya Audi A4 1,8T. En något orättvis jämförelse på så sätt att Volvons konstruktion är betydligt äldre gentemot den moderna Audin. Båda ligger dock efter konkurrenterna då axelavståndet är kortare än hos de flesta mellanklasskombis. Det gör att baksätet och bagageutrymmet blir trångt och Volvon är dessutom trång i sidled. Däremot sitter man bra i Volvons fina framstolar och V40 kränger lite mer än Audin med mer komfortabelt satt fjädring. Det som också märks mer i Volvon är vägljudet. Å andra sidan är tvålitersmotorn bättre än Audis men växellådan är sämre. Körmässigt vinner Audin klart mot den understyrda Volvon.

Auto Motor & Sport

"Vinner på plånbok och säkerhet"

Lite stötig på vägen men säker
Lite stötig på vägen men säker

Auto Motor & Sport jämför V40 2,0T mot Alfa 156 Sportswagon. Två bilar som talar olika språk men som ändå tävlar i samma klass. Ingen är särskilt bra på att lasta och Volvon är till och med trängre än Alfan invändigt. Enligt testaren är det en tunn känsla i detaljerna men det har blivit bättre med kvalitetskänslan mot tidigare årsmodeller. Liksom övriga testare lovprisar man stolarna fram men dissar samtidigt baksätet. Lovord får även motorns dragvilja, som gör denna version mer lättkörd än 200-hästaren. Men till skillnad från föregående testare anses Volvons fjädring här vara relativt hård och kort vilket ger en viss stötighet på vägen. En hel del däckljud tränger in till det även i övrigt obekväma baksätet. Båda bilarna får betyget fyra av fem men det är olika egenskaper som genererar poäng i de båda bilarna. I Volvons fall är det säkerhet och ekonomi som ger de höga poängen gentemot Alfans mer upplevelsebetonade förpackning. 

Cirkapris: 205000 kronor

Produktfakta: Volvo V40 är en mellanklasskombi baserad på S40 med fem dörrar och en lättrycksturbo på 160 hk och två liters cylindervolym (2,0T). Det finns även en variant utan turbo samt en ”vanlig” tvåliters turbo på 200 hk. Bland utrustningen märks förar- och sidoairbags samt gardiner, centrallås och elhissar fram m.m. I övrigt är standardutrustningen skral men det finns flera olika paket att välja bland som tillägg. Måtten är 448x172x142 cm och tjänstevikten är ca 1400 kg.

Modell: Volvo V40