Sök
Volvo S80 D5 2009

Volvo S80 D5 2009

S80 med starkare hjärta

2009-05-19

Med nya S80 D5 var ambitionen att öka känslan av elegans och välfärd. Kanske har inte så mycket hänt utseendemässigt, men den nya motorn är däremot en radikal förbättring.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”Bättre, roligare, snålare”
Teknikens Värld ”Ser mer exklusiv ut”
Vi Bilägare ”Mer harmonisk att köra”

Vad tycker testarna?

Åsikterna i utlandet om gamla S80 var att den saknade elegans. Medelst många bäckar små-principen har nya S80 D5 försökt möta önskemålen. Testarna är inte jätteimponerade men inte heller avogt inställda, snyggt men inget speciellt är omdömet. Den nya D5-motorn får samtliga att jollra av lycka. Volvos ingenjörer började om från noll och har fått fram en best som en testare utnämner till den starkaste och tåligaste turbodieseln hittills. Målet var i första hand bränslesnålhet men där har man en bit kvar till Mercedes. Med sportchassi som tillval har man en Volvo som gillar att ta kurvor och ryter som en sportbil när man ger gas. Kors i taket.

Auto Motor & Sport

”Bättre, roligare, snålare”

Volvo S80 D5 2009 1Utseendemässigt har det inte hänt så mycket med D80, tycker Auto Motor & Sport. De dubbla avgasutblåsen och lite nya lister är inte mycket att hurra för. Det är däremot den nya D5-motorn med sin omarbetade automatlåda. Man har stressat ner växlingen och därmed gett bilen ett mer avslappnat men ändå kraftfullt temperament. Växlingen sker närmast sömlöst. S80 har aldrig varit en kurvglad bil men det är något som radikalt förändrats. Den aktiva körningen med sportchassi som tillval är imponerande och underhållande, samtidigt som Volvo-tryggheten finns kvar menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 8 2009

Teknikens Värld

”Ser mer exklusiv ut”

Volvo S80 D5 2009 2Visst har nya S80 lyft sig utseendemässigt, men det är den nya motorn som är den verkliga nyheten, skriver Teknikens Värld. Målet var att skapa en snål motor men på vägen lyckades man få till en diesel som lätt och ledigt kommer ikapp andra bilar på motorvägen och rentav ryter till lite sportigt. S80 D5 ligger förbrukningsmässigt i klass med BMW 525d men har en bit kvar till den nya Mercedes 250 CDI. De kortare fjädrarna, den hårdare bussningen och styvare krängningshämmare är skäl till att välja sportchassi. Oavsett modell får du den nya fyrekrade ratten, aluminiumramarna runt instrumenten och den flytande mittkonsolen från S40 och V50.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 8 2009

Vi Bilägare

”Mer harmonisk att köra”

Volvo S80 D5 2009 3Med små medel har Volvo höjt elegansen på Volvo S80. Resultatet har blivit en bil som ser aningen elakare, lägre och bredare ut, skriver Vi Bilägare. Större förändringar märks när man kör bilen, dieselfemman river skönt och testaren har aldrig upplevt en tåligare turbodiesel. Hemligheten är de dubbla turboaggregaten som ger obeveklig acceleration och maffigt vrid mellan 1500 och 3250 varv. Man kan välja till sportchassi och det är ett självklart val, tycker Vi Bilägare. Komfortvarianten upplevs som ostadig i ojämna kurvor och farthinder renderar irriterande gungighet. Sportchassit är rolig och stadig utan att göra bilen hård eller obekväm.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 5 2009

Cirkapris: 363000 kronor

Produktfakta:

Volvo S80 D5 AWD
Motor: 5-cylindrig dieselturbo, 205 hk och 420 Nm vid 1500 v/min.
Prestanda: 0-100 km/h 8,5 s.
Toppfart 225 km/h.
Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-stegs automatlåda.
Förbrukning: 0,73 l/mil blandad körning. Co2 194 g/km.
Mått: 186/485/149
Bagagevolym: 560 liter
Tankvolym: 70 liter

Tillverkare: Volvo