Sök
Volvo S60R

Volvo S60R

Ingen svenssonbil

2003-02-13

Volvo S60R är en sedan som utrustats med fyrhjulsdrift, brembobromsar, 400 Nm vridmoment och 300 hästkrafter för att tävla med BMW med flera. Mycket goda vitsord hos testarna.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare “Det bästa av två världar”
Teknikens värld “Och som den går!”
Car “You’ll be impressed”
Edmund’s “The best Volvo I have tested”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att Volvo lyckats utveckla en bil som nära nog är en perfekt kompromiss mellan familjebil och sportbil. När det gäller kraftresurser kommer den inte riktigt upp i samma klass som BMW M3 och de vassare modellerna från Mercedes, men S60R kommer nära. Och det sofistikerade fjädringssystemet gör det möjligt för så väl amatörer som proffs att ge lite extra genom kurvorna utan att risken för krasch ska bli omåttligt stor. Mindre brister finns. Exempel på sådana är tungtrampade bromsar, kanske något stor ratt och den saftiga prislappen.

Vi Bilägare

“Det bästa av två världar”

Volvo-S60-R-motor

Vi Bilägare ger sig ut på en snabb tur runt en racerbana i södra Frankrike och det tar inte lång tid att komma fram till slutsatsen att Volvo S60R är en nära nog perfekt kombination av familjebil och banracer. Nyckeln till denna lyckade kombination är framför allt fjädringssystemet Four-C och den starka motorn. Oavsett vilket läge man väljer är bilens beteende stabilt och förtroendegivande. Vidare är den sexstegade växellådan en utmärkt kompanjon till motorn men tyvärr har Volvo inte lyckats lika väl med den automatiska växellådan. Resultatet blir att kraften kommer för sent och den sportiga karaktären är som bortblåst. Vissa kan uppleva de stora bromsarna som krävande då motståndet är betydligt större än vanligt. Som helhet är dock S60R en ypperlig sportbil som passar för så väl lugna turer med familjen som hetsiga biljakter.

Källa: Vi Bilägare, Nr 17 2002
Teknikens värld, Nr 25 2002
Car, Jan 2003
Till Edmunds hemsida

Teknikens värld

“Och som den går!”

Volvo-S60-R-insidan

Teknikens värld anar att vikten på nästan 1,7 ton kommer få bilen att understyra i kurvorna vilket visar sig vara sant. Fenomenet är dock inte störande och om Volvo skulle ta bort den lilla understyrning som finns så skulle detta resultera i en bil med stötig och stressad körkaraktär. Den kompromiss S60R utgör är väl avvägd. Styrningen är exakt men tyvärr är inte den rejält tilltagna ratten i testarens smak på grund av mindre bra design. Bromsarna får gott preliminärt betyg men testaren väljer att vänta med ett utlåtande tills senare tester. Trehundra hästkrafter och en ypperlig förmåga att dra från låga varv gör motorn perfekt i S60R. Vridmomentet gör det även rofyllt att köra snabbt på kurviga vägar då behovet av att växla upp och ned inte är stort. Testaren är mycket positiv till Volvo S60R som familjebil och racer men blir chockad över priset.

Car

“You’ll be impressed”

Volvo-S60-R-hastig

Car är försiktiga med att döma ut Volvo S60R innan man provkört den, men utseendet är inte speciellt sportigt jämfört med BMW M3. Brembo-oken, 18 tums hjulen och lägre markfrigång ger dock en antydan om att det vilar en best under den stiliga ytan. Volvo får högsta betyg för interiören och speciellt mätartavlorna vinner testarens gunst. Väl ute på banan visar det sig att Volvo S60R har kraft nog för att erhålla epitetet sportbil, men den tävlar inte med bilar som BMW M3. När det gäller väghållning finns dock få som kommer i närheten och testaren blir inte förvånad om en M3 kan få svårt att ta sig förbi på slingriga skogsvägar. Fjädringssystemet Four-C gör det möjligt för amatörer att ta i lite extra genom kurvorna utan att sluta i trädgården. Läget som lyckas charma testaren mest är Advanced Sport då motorn injicerar mer bränsle än nödvändigt, vilket resulterar i en tillfredställande bang under hård acceleration. Testarens slutsats är att Volvo S60R behåller alla de kvaliteter som S60 har, samtidigt som den är kapabel att utmana de flesta sportsedaner. Ett mycket trevligt alternativ.

Edmund’s

“The best Volvo I have tested”

Volvo-S60-R-bak.

Edmund’s frågar sig vad en Volvo har att göra på en racingbana. Väl inne i kupén med motorn surrandes klarnar bilden. Fyrhjulsdriften ger Volvo S60R ett mer sofistikerat och kontrollerat beteende än föregångaren T5 och den ökade effekten i motorn märks tydligt. Vridmomentet är väl tilltaget men detta till trots kommer S60R inte upp i samma klass som BMW M3 och Mercedes C32 AMG när det gäller kraft. Volvo kommer dock nära och få förare kommer att klaga på kraftresurserna. Volvo har lyckats med motorljudet som är rått utan att förta känslan av finess. Vidare är väghållningen god tack vare systemet Four-C men testaren önskar sig något mer överstyrning ute på racingbanan. Den bästa Volvo som tillverkats enligt testaren.

Cirkapris: 470000 kronor

Produktfakta: Volvo S60R är utrustad med en rak femcylindrig motor på 2,5 liter. Turboaggregat med två laddluftkylare och maximalt tryck 1,0 bar. Kompressionen är 8,5:1. Maximal effekt 300 hk vid 5250 rpm och maximalt vridmoment 400 Nm. Den manuella växellådan har sex växlar medan Geartronic-lådan har fem. Fjädrings- och antispinnsystemet är aktivt och heter Four-C. Fjädringarnas inställningar ändras 500 gånger per sekund och systemet kan ställas i tre hårdhetslägen. Bilen är utrustad med permanent fyrhjulsdrift och Haldexkoppling. 0-100 km/h uppges ta 5,7 sekunder (hela 7,5 sekunder med automatlåda) och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Ventilerade 330 mm skivbromsar med Brembo fyrkolvsok. Panikbromsassistans (EBA) och elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) ingår. Bilen levereras med 18” eller 17” hjul. Volvo S60R är utrustad med en rak femcylindrig motor på 2,5 liter. Turboaggregat med två laddluftkylare och maximalt tryck 1,0 bar. Kompressionen är 8,5:1. Maximal effekt 300 hk vid 5250 rpm och maximalt vridmoment 400 Nm. Den manuella växellådan har sex växlar medan Geartronic-lådan har fem. Fjädrings- och antispinnsystemet är aktivt och heter Four-C. Fjädringarnas inställningar ändras 500 gånger per sekund och systemet kan ställas i tre hårdhetslägen. Bilen är utrustad med permanent fyrhjulsdrift och Haldexkoppling. 0-100 km/h uppges ta 5,7 sekunder (hela 7,5 sekunder med automatlåda) och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Ventilerade 330 mm skivbromsar med Brembo fyrkolvsok. Panikbromsassistans (EBA) och elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) ingår. Bilen levereras med 18” eller 17” hjul.

Modell: Volvo S60R