Sök
Toyota Prius 2003

Toyota Prius 2003

Framtidens teknik?

2003-12-21

Toyota Prius är en hybridbil med både el- och bensinmotor. Testarna menar att det finns detaljer att rätta till även i den senaste versionen, men att detta mycket väl kan vara framtiden.
Testkälla Kommentar
Edmunds ”One high-tech hybrid anybody could love”
Auto Motor & Sport “Prius har tunga argument”
Vi Bilägare “En hybridbil som alla kan gilla”

Vad tycker testarna?

Testarna menar att genom Toyota Prius är framtidens motorteknik tillgänglig redan idag. Det intressanta är att testarna nu bedömer Toyota Prius i förhållande till ”vanliga” bilar och att de gillar vad de ser. Än finns det mycket att förbättra, men överlag menar testarna att detta kan leda till det stora genombrottet för hybridbilar.

Edmunds

”One high-tech hybrid anybody could love”

Toyota-Prius_bakistan
Edmunds anser att Toyota Prius är en bil för vanliga människor, detta i motvikt till tidigare modeller som i högre grad varit menade för mer exklusiva kunder. Testaren menar att den kraftiga motorn, bilens extrautrustning samt den låga prisnivån bidrar till att Prius är mogen att konkurrera med bilar med den traditionella teknologin. Där tidigare hybridbilar har fått kritik för att vara trötta och slöa får Prius fullt godkänt i jämförelse med andra medelstora bilar. Testaren noterar att bilen är en av de absolut bränslesnålaste bilar man kan äga. Trots ett lågt tak bedömer testaren att två vuxna enkelt kan få plats i baksätet, något som har varit långt ifrån en självklarhet bland föregående hybridmodeller. Prius får fina kommentarer av testaren för kvalitetsnivå och detaljrikedom. Testaren hittar bara småsaker som skulle kunna förbättras, exempelvis att sätena skulle kunna vara mer välformade och att rattpositionen kan ta en stund att vänja sig vid. I övrigt är testaren mycket imponerad över Toyotas hybridbil.

Källa: Till Edmunds hemsida
Auto Motor & Sport, nr 24 2003
Vi Bilägare, nr 11 2003

Auto Motor & Sport

“Prius har tunga argument”

Auto Motor & Sport skriver att nya Prius är totalt omarbetat och förbättrad jämfört med tidigare. Den äldre Prius bedömdes ofta mer i termer av ett miljöprojekt än som en seriös bil, detta är något som Toyota varit måna att ändra på. Den låga bränsle-förbrukningen är imponerande, men Prius har många andra fördelar och trevliga finesser även om allting inte är guld och gröna skogar. Testaren upplyser om att man i praktiken inte kan köra snabbare än 50 km/h och högst 800 meter med enbart elmotorn som drivkälla, vilket dock räcker alldeles utmärkt till garageparkeringar. Vid parkering kommer också den mjuka servon till pass, som annars bedöms vara ganska okänslig utan återkoppling till föraren. Elmotorn ger inte upphov till något nämnvärt motorljud, men testaren upplever att väg- och däckbuller är i högsta laget om hastigheten överstiger 70 km/h. Detta till trots tror testaren att Prius mycket väl kan bli en favorit för tjänstebilsförarna.

Vi Bilägare

“En hybridbil som alla kan gilla”

Toyota-Prius_baklucka
Vi Bilägare menar att Prius är en relativt vanlig bil, om man bortser från hybridegenskaperna. Men det är en helt ny bil jämfört med den äldre modellen och såväl drivteknik som bilens köregenskaper har förbättrats. Bilens beskrivs som rappare och gladare än föregångaren. Tummen upp ges också för det faktum att bilen har blivit rymligare, samtidigt som bilen är tyngre men bränsleför-brukningen mindre. Testaren skriver att den 72 hk starka motorn är nyttig vid exempelvis bilköer och menar att bilen förutom att vara en miljömässig höjdare även är trevlig att köra. Slutsatsen blir att Toyota Prius har alla förutsättningar att bli inkörsporten till hybridbilar och genombrottet för framtidens bilteknik

Cirkapris: 230000 kronor

Produktfakta: Toyota Prius har kommit i ny tappning och är en hybridbil och har både en vanlig bensinmotor på 1,5 liter och 77 hk samt en elmotor på 68 hk som drivs av ett större Ni-Mh batteri. Bensinmotorn är en fyrcylinders VVT-i med överliggande kamaxlar och 16 ventiler. Maximalt vridmoment 115 Nm vid 4000 v/min. Batteriet laddas upp av bensinmotorn och de två motorerna samverkar vid körning, vid kortare sträckor går bilen enbart med hjälp av elmotorn om du så vill. Toyota Prius har airbag för förare och passagerare fram och låsningsfria bromsar. Prius är även utrustad med syresensor för att reducera miljöpåverkan vid kallstart samt antiknacksensor. Tanken rymmer 45 liter och bilen drar 0,43 liter per mil vid blanda körning. Bilen har en toppfart på 170 km/tim och acceleration 0-100 km/tim på 10,9 sekunder. Yttermåtten uppgår till 445x172x149 cm och bilens tjänstevikt ligger på 1400 kg.

Modell: Toyota Prius 2003