Framtidens teknik?
2003-12-21
Toyota Prius är en hybridbil med både el- och bensinmotor. Testarna menar att det finns detaljer att rätta till även i den senaste versionen, men att detta mycket väl kan vara framtiden.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Edmunds | ”One high-tech hybrid anybody could love” |
Auto Motor & Sport | “Prius har tunga argument” |
Vi Bilägare | “En hybridbil som alla kan gilla” |
Vad tycker testarna?
Testarna menar att genom Toyota Prius är framtidens motorteknik tillgänglig redan idag. Det intressanta är att testarna nu bedömer Toyota Prius i förhållande till ”vanliga” bilar och att de gillar vad de ser. Än finns det mycket att förbättra, men överlag menar testarna att detta kan leda till det stora genombrottet för hybridbilar.
Edmunds
”One high-tech hybrid anybody could love”
Källa: Till Edmunds hemsida
Auto Motor & Sport, nr 24 2003
Vi Bilägare, nr 11 2003
Auto Motor & Sport
“Prius har tunga argument”
Auto Motor & Sport skriver att nya Prius är totalt omarbetat och förbättrad jämfört med tidigare. Den äldre Prius bedömdes ofta mer i termer av ett miljöprojekt än som en seriös bil, detta är något som Toyota varit måna att ändra på. Den låga bränsle-förbrukningen är imponerande, men Prius har många andra fördelar och trevliga finesser även om allting inte är guld och gröna skogar. Testaren upplyser om att man i praktiken inte kan köra snabbare än 50 km/h och högst 800 meter med enbart elmotorn som drivkälla, vilket dock räcker alldeles utmärkt till garageparkeringar. Vid parkering kommer också den mjuka servon till pass, som annars bedöms vara ganska okänslig utan återkoppling till föraren. Elmotorn ger inte upphov till något nämnvärt motorljud, men testaren upplever att väg- och däckbuller är i högsta laget om hastigheten överstiger 70 km/h. Detta till trots tror testaren att Prius mycket väl kan bli en favorit för tjänstebilsförarna.
Vi Bilägare
“En hybridbil som alla kan gilla”
Cirkapris: 230000 kronor
Produktfakta: Toyota Prius har kommit i ny tappning och är en hybridbil och har både en vanlig bensinmotor på 1,5 liter och 77 hk samt en elmotor på 68 hk som drivs av ett större Ni-Mh batteri. Bensinmotorn är en fyrcylinders VVT-i med överliggande kamaxlar och 16 ventiler. Maximalt vridmoment 115 Nm vid 4000 v/min. Batteriet laddas upp av bensinmotorn och de två motorerna samverkar vid körning, vid kortare sträckor går bilen enbart med hjälp av elmotorn om du så vill. Toyota Prius har airbag för förare och passagerare fram och låsningsfria bromsar. Prius är även utrustad med syresensor för att reducera miljöpåverkan vid kallstart samt antiknacksensor. Tanken rymmer 45 liter och bilen drar 0,43 liter per mil vid blanda körning. Bilen har en toppfart på 170 km/tim och acceleration 0-100 km/tim på 10,9 sekunder. Yttermåtten uppgår till 445x172x149 cm och bilens tjänstevikt ligger på 1400 kg.
Modell: Toyota Prius 2003