Sök
Hyundai i20

Hyundai i20

Tyskland, Tjeckien, Indien, Korea.

2008-12-06

Helt nya Hyundai i20 byggs i Indien men har utvecklats i (och för) Europa. Det är en småbil i Polo-klassen som hamnar mitt emellan i10 och i30. Testarna tror att i20 kan bli framgångsrik.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 "Firm ride quality lets it down"
Vi Bilägare "Lyckad mix"
What Car 4/5 "Plays it safe"

Vad tycker testarna?

Hyundai i20 ersätter föregångaren Getz med modernare utformning och högre grad av säkerhet. Osäkerhet råder om prisnivån i avvaktan på lansering, samt att bilen ännu inte krockprovats i Europa. Bensinmotorerna klarar inte miljögränsen i skrivande stund, det gör däremot dieselmotorerna varav endast den större på 115 hk från Hyundai i30 finns från start. Någon testare menar att Hyundai har tur i att lansera just småbilar så här i finanskristider.

Autocar

"Firm ride quality lets it down"

Brittiska Autocar tycker att i20 är en prisvärd bil som är hyfsat trevlig att köra. Men komforten är sådär menar testaren. Detta är en viktig modell eftersom den strävar efter dominans i det stora småbilssegmentet. Testaren är därför lite besviken på de återhållsamma formerna även om den är både snygg och praktisk. Modellen är lite större än i10 och mycket smidig att köra. Även med största dieselmotorn är det en snål bil men bensinmotor lär bli populärare i England. Hyundai i20 är en bra bil, men den tillför knappast något nytt till klassen utöver bra garantier.

Källa: Autocar (GB) 29 okt 2008

Vi Bilägare

"Lyckad mix"

Vi Bilägare tror att i20 har bra chanser att lyckas, om priset är det rätta. Jämfört med föregångaren Getz är i20 lika hög, men längre och framför allt med längre axelavstånd vilket ger mycket bra utrymmen i bilen. Vid provkörningen fanns bara två dieselmotorer på 90 och 115 hk, den mindre är bäst men kommer ännu inte till Sverige. Dock klarar även den större dieselmotorn miljöbilsgränsen, den har låg förbrukning men en lite råare gång än 90-hästaren. Bensinmotorerna uppges däremot inte klara miljöbilsgränsen vilket är lite synd. Längre fram kommer en riktig snåldiesel med bara 98 gram koldioxid per km.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 17 2008

What Car

"Plays it safe"

Medelbra på det mesta, men inte dålig på något menar What Car om Hyundai i20. Den koreanska tillverkaren har lyckats träffa rätt med lanseringen av sina supersmå modeller i10 och i20 mitt i rådande finanskris, i motsats till att släppa större och dyrare bilar. Detta är en rival till Ford Fiesta och Opel Corsa och den är både praktisk och välbyggd. Minsta bensinmotorn räcker till bra, medan 90 hk dieseln är lite bullrig. Testaren föredrar bilen med 15 tums hjul framför 16 tum. Det mesta känns bra, men inte super. Bland annat kommer det in en hel del oljud i kupén. Ratten ser ut att vara hämtad från Honda Jazz. Bra säkerhet, avslutar What Car.

Källa: What Car (GB) jan 2009

Cirkapris: 120000 kronor

Produktfakta:

Hyundai i20 1,2i
Typ: femdörrars kompaktbil med fem sittplatser
Motor: Bensin 4 cylindrar, 78 hk/119 Nm
Drivning: Framhjulsdrift, 5/6-växlad manuell låda
Prestanda: 0-100 12,9 sek, toppfart 170 km/tim
Förbrukning: 0,52 liter/mil, co2 124 gram/km
Bagageutrymme: 295 liter
Övriga versioner: 1,4i 100 hk, 1,6 crdi 115 hk
Mått: 394x171x149 cm
Utrustning i urval: Aktiva nackskydd, AC, CD-radio

Tillverkare: Hyundai