Sök
Honda Civic Type R 2007

Honda Civic Type R 2007

Grym växellåda, bland annat

2007-03-29

Honda Civic Type R är en liten smidig bil med en enorm körglädje. Testarna menar att bland annat växellådan nu är ännu bättre än hos föregångaren.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 4/5 ”Växellådan är magisk”
Teknikens Värld “Körglädjen är på topp”
Autocar 3,5/5 “Lightning-fast gearchanges”

Vad tycker testarna?

Testarna menar att Civic Type R har blivit tillgänglig för en bredare målgrupp i den nya versionen. Alla testare är överens om att växellådan är ännu bättre än hos föregångaren. Ett par testare menar också att motorljudet är väldigt bra. Justeringsmöjligheterna för ratt och säte har förbättrats och den aggressiva designen har dragits ett steg längre på den nya modellen. Flera nämner samtidigt att bilen har blivit lite snällare, men att körglädjen fortfarande är på topp. Svängradien har blivit lidande och Type R väger lite mer än sin föregångare i standardversion.

Auto Motor & Sport

”Växellådan är magisk”

I:\Webmaster\Bilder Publicering\Honda_Type-R_baksidan.jpgAuto Motor & Sport säger att motorn i stort sett är oförändrad i jämförelse med föregångaren. Ett lättat svänghjul och by-wire teknik under gaspedalen har gett än bättre gasrespons. Även motorn låter läckrare, plus att växellådan har förbättrats. Negativt är att motorn är väldigt tunn på mellanvarv, jämfört med turbokonkurrenterna i samma klass. Enligt Auto Motor & Sport är gångkulturen dock inget annat än imponerande, med helt vibrationsfri gång från tomgångsvarv ända till 8000 varv. Styrningen är klart vassare än förut, med bra känsla och snabb respons. Även justeringen för ratt och stol har förbättrats. Auto Motor & Sport säger att bilen har blivit lite snällare, men att den tack vare sin motor och beroendeframkallande drivlina fortfarande är den busigaste bilen i GTi-klassen.

Källa: Auto Motor & Sport (SE), nr 5 2007

Teknikens Värld

“Körglädjen är på topp”

2Teknikens värld säger att marknadsekonomin har slagit igenom även hos Honda. Civic Type R har blivit snällare för att passa en bredare målgrupp än racinggalna ungdomar, bland annat genom antisladdsystemet VSA. Motorn är en uppdaterad version, max effekt nås vid 7800 r/min. Designen har blivit mer utmanande men interiören känns plastig och rymdinspirerad. Stolarna av racingtyp får bra betyg och baksätet är rymligt. Körglädjen är på topp, trots att bilen blivit snällare. Honda kommer nog att sälja fler Racingvarianter än man räknat med, tror TV.

Källa: Teknikens Värld (SE), nr 6 2007

Autocar

“Lightning-fast gearchanges”

2Brittiska Autocar säger att meningen med nya Type R var att behålla råheten från den gamla och ändå skapa en bil som fungerar bra i vardagslivet. Autocar tror att bilens varvvillighet, knivskarpa gasrespons och en väldigt snabb växellåda gör att den fortfarande kommer tilltala entusiastiska förare. Växellådan är bättre än någonsin och motorljudet kommer tilltala den gamla publiken. Men den extra vikten gör att den har dålig svängradie. Bilen har lite problem med att hantera ojämnheter i vägen. Arkitekturen tilltalar science-fiction fans, med slumpmässig placering av knappar och displayer som är svåra att se blir det snabbt tröttsamt.

Källa: Autocar (GB), 31 Jan 2007

Cirkapris: 217000 kronor

Produktfakta: Honda Civic Type R är en femsitsig, tvådörrars sportbil som kommer att säljas i versionerna Type R, GT och Racing. GT har xenonstrålkastare, CD- och MP3-spelare med mera. Racing är en lättviktsversion för bankörning. Motorn är i samtliga fall en 2,0 liters DOHC i–VTEC bensinmotor. Maximal effekt 201 hk erhålls vid 7,800 varv/minut, standardbilen gör 0-100 på 6,6 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 9,1 l/100km. Topphastigheten är 235 km/h och bilen har 6-växlad manuell låda. Maximalt vridmoment är 193 Nm vid 5600 r/min. Vändcirkel 11,8 meter. Tjänstevikt 1402 kg. Fälgarna är på 7,5 tum och däcken är 225/40 R18. Måtten är (lxbxh) 427x178x144 cm. Standardutrustningen omfattar aluminiumpedaler, sportstolar med mera.

Tillverkare: Honda