Sök
Audi TT RS

Audi TT RS

Pånyttfödd femtaktare

2009-07-31

När Audi slutade tillverka sin raka femcylindriga motor lämnade man ett visst tomrum efter sig men i och med TT RS gör bensinfemman comeback och Porsche får se upp.
Testkälla Kommentar
Autocar ”A cracking powerplant”
Auto Motor & Sport ”Kärlek i femtakt”
Teknikens Värld ”Konstant sug mot höga hastigheter”

Vad tycker testarna?

Utan tvekan tycker testarna att Audi TT RS har kvaliteter som få andra bilar. Den gör 0 till 100 på 4,6 sekunder och har kapacitet för 280 km/h. Jämförelserna rör sig mellan Porsche Cayman S respektive Porsche 911. Klart är att den femcylindriga motorns egenheter varit saknade, men kanske tämjts lite mycket i den nya upplagan. Prislappen är hög, utan att Audi riktigt lyckas leverera den rätta känslan av lyxig sportbil.

Autocar

”A cracking powerplant”

För varje generation har Audi TT närmat sig en sportbilsstandard som fått Porsche Cayman att skärpa sig. Med nya TT RS har Audi uppnått något som stundtals inte bara slår Cayman S på fingrarna utan sniffar på 911. Den begränsade topphastigheten når man med komisk lätthet. Det finns snabbare bilar än TT RS, men listan är ganska kort. På köpet får man dock vibrationer i kupén och kraftfördelningen mellan de fyra hjulen ger ibland något osäker kurvtagning. I mångt och mycket känns RS som en dopad TT, körkänslan är lite oengagerad och inte riktigt vad man väntar sig i den här prisklassen. Därför är Cayman fortfarande en roligare bil att köra.

Källa: Autocar (GB) 3 juni 2009

Auto Motor & Sport

”Kärlek i femtakt”

Audi slutade tillverka sin raka femcylindriga motor eftersom den inte ansågs som ”premium”. Nu gör den comeback i TT RS och den omisskännliga tändföljden 1-2-5-3-4 har uppenbarligen varit saknad. Audis tekniker har här skapat en mer sofistikerad motor som subtilt kan glida fram på 1200 varv med bibehållen ork och respons. Tyvärr ger inte TT-karossen bästa förutsättningarna för en stabil sportbil, något som bakvingen och fyrhjulsdriften försöker kompensera för. Det fungerar fint vid acceleration och raksträckor, men när man bromsar hårt och bakhjulsdriften kopplas ur blir det orolig kurvtagning. Audi har putsat till motorljudet lite för mycket och TT RS utstrålar inte den där känslan av en riktigt dyr bil som skulle motivera prislappen menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 13 2009

Teknikens Värld

”Konstant sug mot höga hastigheter”

Jämfört med andra sportbilar sitter man ganska högt i Audi TT RS utan att känna sig obekväm eller distanserad. När man låter motorn jobba märker man inte hur fort det går, accelerationen är (på gott och ont) linjär och odramatisk. I jämförelse med Porsche eller Mazda Miata saknas också lite känsla i växellådan. Magnetic ride-chassit känns onödigt som tillval eftersom de vanliga dämparna klarar jobbet galant. Desto roligare har man med S-knappen som ger snabbare gasrepons och kopplar bort ena avgaspipan så ljudet av sportbil förstärks. Väggreppet är fint. Cabrioletvarianten ger inte samma körkänsla som coupén, utan är tyngre och dyrare. Man har i stort sett lika roligt i Audi TT RS som i en Porsche, ett gott betyg enligt testaren.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 14 2009

Cirkapris: 587000 kronor

Produktfakta:

Audi TT RS
Motor: Femcylindrig bensinturbo, 340 hk resp 450 Nm vid 1600 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/h 4,6 sek.
Topphastighet 250 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,92 l/mil blandad körning. Koldioxid 214 g/km.
Mått: 420x184x134 cm.
Tjänstevikt: 1540 kg.
Tankrymd: 60 liter.

Tillverkare: Audi