Sök
Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback: Helsnygg halvfigur

2009-10-07

2009 ska alla premiumtillverkare ha en fyradörrars coupé och Audis version heter A5 Sportback. Snygg? Absolut. Rolig att köra? Nja tycker testkåren.
Testkälla Kommentar
Edmund's ”What a bleeding pleasure”
Auto Motor & Sport ”Något så enkelt som en snygg A4”
Teknikens Värld ”Det bidde en – tummetott!”
Autocar ”Promises punch but falls short”

Vad tycker testarna?

Åsikterna går isär runt Audi A5 Sportback. Hälften av testarna upplever rejäl körglädje och ser modellen som en sexig kombination av A4 och A5 Coupé. Andra ser ett misslyckat försök till förnyelse och upplever körningen som anonym. Förfiningen har nästan gått för långt och här finns inget som sticker ut, vilket många trots allt vill ha i en bil med sportiga ambitioner. Den version som ändå framkallar lite känslor är 3,0Tdi Quattro.

Edmund's

”What a bleeding pleasure”

Överallt i Europa bubblar det fram nya coupémodeller hos tillverkarna menar amerikanska Edmund’s. Audi satsar sina kort på A5 Sportback. Förenklat är det en sportbil med praktikaliteten från en halvkombi. Och varför inte, menar Edmund’s. Att ställa in dämparna på ”dynamic” och susa ner för serpentinvägar i Italien är en upplevelse i klass med det italienska köket. Bilen är snyggare än A4 Avant men bjuder på mindre huvudutrymme. Tyvärr är detta en bil amerikanerna inte lär få se röken av, då det skulle kosta för mycket att anpassa den till amerikanska vägkrav. Synd, tycker Edmund’s.

Källa: Edmund's (US) www.edmunds.com

Auto Motor & Sport

”Något så enkelt som en snygg A4”

Om vanliga Audi A4 känns ospännande är A5 Sportback precis rätt medicin. Man känner igen sig inuti bilen men utanpå är allting lite läckrare än i den vanliga sedanmodellen. Måtten har ökat lite vilket gör att tankegångarna även går till kombimodellen Avant, något Audi själva inte vill kännas vid. För osexigt, förmodligen. Bagageutrymmet är en positiv överraskning liksom det rejäla baksätet. Alla motorer som lanseras i Sverige laddar batteriet under inbromsningar och de två fyrcylindriga dieselmodellerna har även start/stopp-funktion i manuella versioner. Auto Motor & Sport tycker att Audi A5 Sportback är en bil man köper med hjärtat, inte med hjärnan.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 17 2009

Teknikens Värld

”Det bidde en – tummetott!”

Audi har i Teknikens Världs ögon aldrig stått för någon direkt körglädje. Bra bilar dock, men dyra. Förhoppningarna på nya A5 Sportback är ganska höga när Audi annonserat ny framvagn och styrgeometri. Men det här är helt enkelt en kombicoupé i stil med Saab 900. Liksom i nya Mercedes E Coupé är det två separata stolar i baksätet, uppenbarligen en trend just nu. Audis motorer är förfinade och nästan distanserade i tillverkarens iver att få fram en så tyst och förfinad bil som möjligt. Det hade nog behövts något som gör att A5 Sportback sticker ut, menar TV.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 18 2009

Autocar

”Promises punch but falls short”

Sportchassi och brittiska vägar har aldrig varit en lyckad kombination. Autocar blir inte glatt överraskade den här gången heller och tycker dessutom att motorn är anonym. Det är bara vid omkörningar man känner att det finns något som lever under huven. Styrningen är fjäderlätt och man kan få vrida nästan ett halvt varv innan det känns som det händer något. A5 Sportback är en snygg bil, både inuti och utanpå. Där de andra känns veka ger 3,0 TDI enligt Autocar både tryck och trygghet, men priset blir ett helt annat än om man väljer tvålitersmotor.

Källa: Autocar (GB) 29 july 2009

Cirkapris: 335000 kronor

Produktfakta:

Audi A5 Sportback 2,0 TDI
Motor: Dieselturbo, 170 hk resp 350 Nm.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Mått: L 471/B 185/H 139.
Tjänstevikt: 1 610 kg.
Prestanda: Toppfart 228 km/h, 0-100 km/h 8,7 s.
Förbrukning: 0,52 l/mil. CO2 137 g/km.
Extrautrustning: S-tronic automat, komfortnyckel, B&O ljudsystem.

Tillverkare: Audi